در سوره لقمان یک جمله است که مخصوص همهی پدر و مادرها است که به آنها میفهماند چگونه با فرزندانشان صحبت کنند. می فرماید: لقمان به پسرش موعظه می کرد میگفت : “یا بنی” پسرکم ،عزیزم ،جانم یعنی هر وقت پدر و مادرها می خواهند فرزندانشان را موعظه کنند با این الفاظ باید با او صحبت کنند زیرا تاثیر سخن آنان بیشتر است و فرزندان نیز با ایجاد رابطهی عاطفی تاثیر پذیری بیشتری خواهند داشت و باعث رشد شخصیت آنها خواهد شد .(مظاهری ،1381 ،ص۱۹۶)
سیره اهل بیت علیه السلام جدای از قرآن نیست و با مطالعه در روش زندگی آنان می توان در تربیت درست و سالم فرزندان و رشد استعدادها موفق بود. سیرهی حضرت زهرا ( س) در برخورد با فرزندانش نیز حاکی از اهمیت روابط عاطفی و دوستی و ابراز محبت است . حضرت فاطمه ( س) با شعر خواندن و بازی با فرزندانش به آنها مهر می وزید . امام علی ( ع) ،امام صادق(ع) و امام کاظم ( ع) نیز به فرزندان خود محبت شدید داشتند .( آذربایجانی، شجاعی 1397،ص ۱۵۹) بنابراین برای پرورش خلاقیت کودک توجه به نیازهای عاطفی و محبت به وی نقش به سزایی دارد.
محبت درروانشناسی:محبت کیمیایی است که اگر به جا استفاده شود بسیاری ازمشکلات آینده شخص را برطرف میسازد و روح او را قدرت میبخشد. متخصصان معتقدند استفاده از محبت به صورت درست و منطقی رابطه مستقیمی با افزایش خلاقیت و پرورش آن در کودکان دارد. توجه به کودک شنیدن سخنان او، محبت به او در قالب بازی ، تهیه هدیه ، شاد کردن او و … از مظاهر محبت به کودک به شمار می آیند که هیچ جایگزینی ندارند .( قاسمی، 1393،ص ۱۱۱) زبان نه تنها از پایه های نخستین رشد شخصیت انسان بوده بلکه مهم ترین وسیله پیوندهای اجتماعی و عاطفی و انتقال تجارب و معارف غیر مکتوب بشری است. محبت زبانی اساسی ترین نقش را در پرورش احساسات عهده دار است . زمانی که زبان از آفات نفسانی مصون باشد و با لطافت و شیرینی و گیرایی عجین شود بیشترین تاثیر را بر ذهن و روان کودکان به جای می گذارد. اولیایی که در این امر موفق هستند بیش ترین تاثیر را بر شخصیت کودکان و نوجوانان می گذارند .(افروز ،1387،ص ۱۶۲و۱۶۱) بنابراین محبت از عوامل مهم تأثیر گذار برشخصیت و پرورش خلاقیت کودک است.
منابع:
آذربایجانی، مسعود ،شجاعی،محمدصادق،روان شناسی در نهج البلاغه،چاپ هشتم، قم ، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ،۱۳۹۷
افروز ،غلامعلی،روانشناسی تربیتی ،چاپ چهارم ،تهران،سازمان انجمن اولیاء و مربیان جمهوری اسلامی ایران، ۱۳۸۷
قاسمی ، محمد علی ، دوران طلایی تربیت ،چاپ چهارم ،قم ،نور الزهرا ( س) ،۱۳۹۳.
مظاهری ،حسین ،تربیت فرزند از نظر اسلام ،چاپ هشتم ،تهران،چاپ ونشر بین الملل،۱۳۸۱
]]>
🧒کودکان به نوع ارتباط والدین دقت میکنند.اگرشما به یکدیگر احترام بگذارید، به صحبت های یکدیگربا دقت گوش کنید وعجولانه قضاوت نکنید،فرزندان شماهم ازرفتار شما الگو برداری میکنند.
👼اما اگر روابط شما پرتنش و جَو اختلاف در خانه حاکم باشد و مشاجره، قهر های طولانی درخانه وجودداشته باشد،کودکان دچار اضطراب،افسردگی وپرخاشگری میشوند و بدرفتاری درآنها افزایش مییابد و این موضوع در صورتی آثار منفی بیشتری خواهد گذاشت که کودک شما از لحاظ ژنتیکی ،استعداد بیشتری برای بروز اختلالات رفتاری داشته باشد.
]]>
?♀?
❇️ نوجوانی دورهای است که در آن شخصیت اجتماعی فرد شکل میگیرد و اغلب با چالشهای گوناگونی از جمله هویت یابی مواجه میشود، افراد در این دوران به تدریج مستقل میشوند و از نظر جسمانی و روانی تغییراتی میکنند، نحوه برخورد والدین با فرزندان و شیوه تربیتی که برای آنها به کار میگیرند در رشد شخصیت و اعتماد به نفس آنها تأثیر بسیار زیادی دارد، به همین دلیل لازم است تا والدین اطلاعات خود را از این دوران بالا ببرند و با درک عواطف و احساسات نوجوانان، آنها را در مسیر موفقیت و پیشرفت یاری دهند.
?لازم است تا دوستان فرزند نوجوانتان را بیشتر بشناسید چراکه در این دوران افراد بیشترین الگوبرداری را از همسالان و دوستان نزدیک خود دارند، گاهی دوستان ناباب آسیبهای فراوانی را برای نوجوان به وجود میآورند، دختران حدودا در سن ۱۰ سالگی به بلوغ میرسند و در این دوره رشد موهای زائد، تغییر تن صدا، رشد جسمی و اینگونه موارد از جمله تغییراتی هستند که در دوران نوجوانی آن را تجربه میکنند و در پسران نیز دوران بلوغ معمولا از سن ۱۱ تا ۱۳ سالگی شروع میشود و این دوران همراه با بم شدن صدا، جهش قد، رشد جسمی و جنسی، استقلال طلبی و غیره است.
❇️بهتر است والدین در این دوران با توجه به تغییرات جسمانی نوجوانان، فرزند خود را درک کنند و آنها را حمایت کنند، تغذیه مناسبی برای فرزند خود فراهم کنند و فضایی آرام و بدون تشنج برای نوجوانان مهیا کنند؛ از تغییرات جسمانی نوجوان آگاه باشند و در مورد آن اطلاعات کسب کرده تا به راحتی بتوانند این دوره را بگذرانند و با این تغییرات کنار بیایند.
? اهمیت به کارگیری اصول تربیتی در این دوران بیش از پیش حس میشود، نوجوان که از کودکی خود خارج شده به دنبال کسب استقلال و کشف جایگاه و هویت خود میگردد، در این میان به دلیل بحرانهایی که تجربه میکند ممکن است در ارتباط با والدین خود که سعی بر کنترل و مراقبت از او دارند دچار مشکل شود، والدین میتوانند با رفتارها و واکنشهای صحیح از بروز مشکلات و یا حل آنها جلوگیری کنند.
❇️نوجوانان در این سن تمایل دارند تا مطرح شوند، به آنها توجه شود و به استقلال برسند بنابراین اگر والدین دائما خواستههای آنان را سرکوب کنند و به آنها توجهی نکنند، باعث میشود تا فرزندان به تدریج به این باور برسند که دوستداشتنی نیستند و ویژگیهای منفی در شخصیت آنها شکل بگیرد؛ البته توجه بیش از اندازه هم خوب نیست و والدینی که بیش از حد به فرزند خود توجه میکنند و تمام درخواستهای فرزندشان را فورا برآورده میکنند، به تدریج با خواستههای غیر منطقی آنها مواجه میشوند و ممکن است در صورت برآورده نشدن نیازها پرخاشگری کنند.
#نوجوان
]]>
معرفت نفس؛ معرفتى است جهت دار كه به شناختِ حقيقتِ جامعِ واحدى به نام «نفس مجرد انسانى» منجر مى شود و راه رسيدن به «حقيقت جامع احدى» يعنى خداوند را باز مى كند. ولى زنهار كه بايد متوجه بود اين معرفت، غير از علم هايى است كه هدفشان جمع اطلاعات است و انسان در چنين علومى تا بى نهايت كسب علم مى كند، ولى از حقيقت خود و حقيقت عالَم غافل است. يعنى از همه چيز غافل است، چنانچه اميرالمؤمنين «عليه السلام» مى فرمايند:
«كَيفَ يعْرِفُ غَيرَهُ مَنْ يجْهَلُ نَفْسَه»غررالحِكم و دُرَرُالكلم
يعنى چگونه انسان مى تواند غير خود را بشناسد در حالى كه به خودش جاهل است.
وقتى انسان از طريق معرفت نفس وارد علم حضورى شد و قلبش در صحنه معرفتش حاضر گشت، تازه با زبان آيات و روايات كه ظهور حقايق قلب پيامبر خدا «صلواة الله عليه وآله» و ائمه معصومين «عليهم السلام» است احساس آشنايى مى كند و يك نحوه نزديكى با كلمات اين ذوات قدسى در خود احساس مى نمايد. همچنان كه حضرت على «عليه السلام» در روايت فوق فرمودند: وقتى كسى خودش را نشناسد، چگونه چيز ديگرى را خواهد شناخت.در واقع نه قرآن را مى تواند بشناسد و نه امامان معصوم «سلام الله عليهم» را و نه سخنان آنها را.
خدایا کمکمان کن تا دراین ماه خود را بشناسیم.
______________________________
ده نكته از معرفت نفس،استاد طاهرزاده صص: 9-10
]]>
?اگر شیطان را لعنت کنیم و سنگ بزنیم (در رمی جمرات) ولی گوش به فرمان او باشیم و در عمل با او رفاقت کنیم، میگوید: «این رسم رفاقت نیست که مرا لعنت کنی، انسان که به رفیقش سنگ نمیزند!»
?برای اینکه گفتن “لـعـنـت بــه شـیـطـان” فایدهای داشته باشد، اول باید رفاقت را بهم زد و بعد لعنت کنیم.
?امام علے علیهالسلام: ”ابلیس را آشکارا ناسزا نگو در حالی که آشکارا دوستش باشی
منبع ایت الله مجتهدی، تمثیلات ص ۵۹
]]>?اگر شیطان را لعنت کنیم و سنگ بزنیم (در رمی جمرات) ولی گوش به فرمان او باشیم و در عمل با او رفاقت کنیم، میگوید: «این رسم رفاقت نیست که مرا لعنت کنی، انسان که به رفیقش سنگ نمیزند!»
?برای اینکه گفتن “لـعـنـت بــه شـیـطـان” فایدهای داشته باشد، اول باید رفاقت را بهم زد و بعد لعنت کنیم.
?امام علے علیهالسلام: ”ابلیس را آشکارا ناسزا نگو در حالی که پنهانی دوستش باشی
?? منبع آیت الله مجـتـهـدی(ره)،تمثیلات ص ۵۹
«مَنْ صَامَ يَوْماً مِنْ رَجَبٍ تَبَاعَدَتْ عَنْهُ النَّارُ مَسِيرَةَ مِائَةِ سَنَةٍ»[1]
اگر كسى يك روز در ماه رجب روزه دارى كند به اندازه ى يك سال راه رفتن، آتش از او دور مى شود. يعنى مقام حرص كه منجر به نزديكى به آتش قيامت مى گردد در او فرو مى نشيند. چون با روزه ى ماه رجب نفس انسان به حقيقتِ مجرد خود نزديكتر مى گردد و شعور درك حقايق عالم غيب در او رشد مى كند، زيرا انسان با روزه دارى، حكومت تن بر نفس ناطقه را ضعيف مى كند. و در ادامه مى فرمايند:
«وَ مَنْ صَامَ ثَلاثَةَ ايَّامٍ مِنْهُ، وَجَبَتْ لَهُ الجَنَّةُ»
اگر كسى سه روز از آن ماه را روزه بدارد بهشت بر او واجب مى شود. يعنى در مقام «بقاءِ» با حق وارد مى شود. چون «بدن» موجودى است مادى و ماده زمانمند است، در زمان هميشه بَعد و بَعد و بَعد هست؛ ولى در بهشت، «بقاء» هست؛ در آن جا كسى نمى گويد: «بعدش چى؟» اگر كسى حكومت زمانمندِ بدن را كم كند، با مقام «بقاء» آشنا مى شود و يك حالت بقاء پيدامى كند؛ احساس مى كند كه ديگر «گذر زمان» معنى نمى دهد.2
[1] - ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 53.
2-اصغر طاهرزاده،خویشتن پنهان،ص105.
]]>دانشمندان کشف کرده اند که مولفه های تشکیل دهنده گل های نرگس می توانند از سد خونی مغزی یا دیوار دفاعی که مغز را منزوی نگاه می دارد، عبور کنند.این سد مشکل مهمی برای پزشکان در درمان شرایط مغزی چون افسردگی است، چرا که دربرگیرنده پروتئینهایی است که به محض ورود دارو آن را پس می زند.این درحالی است که مولفه های تشکیل دهنده در این گلها می تواند از این سد عبور کند.این کشف تازه می تواند در نهایت به رساندن دارو به مغز کمک کند.
]]>امام علی علیه السلام:
کسی که به کتاب ها تسلی و آرامش یابد، هرگز آرامش خود را از دست نخواهد داد.
]]>امام صادق (ع) فرمود: امام چهارم چنان با آرامش راه میرفت مثل اینکه بالا سرش پرندهای قرار دارد (که نمیخواهد او حرکتش را متوجه شود و پرواز کند) طرف راست او جلوتر از طرف چپش پیشی نمیگرفت. (امام صادق (ع) میخواهد نهایت و قار و آرامش و ادب و تواضع امام سجاد (ع) را بیان کند.)
مشکاه الانوار، 227.
بحار الانوار، ج 46، ص 67.
]]>(السَّلامُ عَلَيْكِ يا مَمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ الله الذَّي خَلَقَكِ قَبْلَ انْ يَخْلُقَكِ ؛ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صابِرَة
سلام بر تو اى فاطمه زهرا عليهاالسلام! اى امتحان شده توسط خالقت، قبل از آنكه خلق شوى! و خداوند ديد تو در آن امتحان شكيبا خواهى بود.
اصل و اساس شعور فاطمه عليهاالسلام همان اسلام و سيره محمّدى صلى الله عليه و آله وسلم است، لذا اگر فاطمه عليهاالسلام خلق نمى شد، اسلام به عنوان بهترين هديه خدا به بشريت، طورى به دست نااهلان مى افتاد كه اصلًا معلوم نبود از مسير خود خارج شده است و لذا از مسير تأثيرگذارى و هدايتگرى اش در آينده تاريخ به كلى خارج مى گشت. فاطمه عليهاالسلام در همان صدر اسلام و پس از رحلت رسولخدا صلى الله عليه و آله وسلم با تمام تيزبينى متوجّه اوضاع شدند كه چه مى شود. آنقدر فاجعه بزرگ بود كه بقيه مسلمانان متوجّه آن نبودند و اگر هم متوجّه مى شدند طاقت تحمل چنين فاجعه اى را نداشتند و نه تنها كارى از پيش نمى بردند، بلكه نمى توانستند آن را تحمل كنند و خودشان از بين مى رفتند، لذا است كه خداوند از قبل، فاطمه عليهاالسلام را در يك شعور فوق العاده و يك صبر مطلق پرورانده است؛ شعورى براى فهم اسلام و تشخيص اسلام حقيقى از اسلامى كه در سقيفه پايه گذارى شد، وفاطمه عليهاالسلام هم نشان داد شايستگى چنين پرورشى را دارد. حضرت از يك طرف در مقابل ربودن اسلام حقيقى، از خود صبر و شكيبايى نشان داد، و از طرف ديگر به فكر راهكار و چاره افتاد. اين دو خصوصيت از فاطمه عليهاالسلام انسان فوق العاده اى ساخته كه شيعه در زيارتى كه در مقدمه عرض شد بدان اشاره مى كند، و شما با توجّه به همين صفات به او سلام مى دهيد كه خداوند براى چنين مأموريتى به دنبال انسان بزرگى بود و اى فاطمه! تو را امتحان كرد و ديد براى اين كار صابر و شكيبا هستى و از عهده انجام آن برمى آيى. و معلوم شد در مقابل مصيبت بزرگ حذفِ اسلام از مسير ولايت، مى توانى خود را نبازى، بلكه نقش آفرينى كنى- درست همان كارى كه دختر فاطمه عليهاالسلام يعنى حضرت زينب عليهاالسلام در كربلا انجام داد…(ادامه مطلب)
]]>
«إِنَّ أَفْضَلَ الْبِقَاعِ مَا بَينَ الرُّكْنِ وَ الْمَقَامِ وَ لَوْ أَنَّ رَجُلًا عُمِّرَ مَا عُمِّرَ نُوحٌ فِى قَوْمِهِ أَلْفَ سَنَةٍ إِلَّا خَمْسِينَ عَاماً يصُومُ النَّهَارَ وَ يقُومُ اللَّيلَ فِى ذَلِكَ الْمَوْضِعِ ثُمَّ لَقِى اللَّهَ بِغَيرِ وَلَايتِنَا لَمْ ينْفَعْهُ ذَلِكَ شَيئاً»[1]
كدام سرزمين افضل است؟ عرض كردم: خدا و رسول او و فرزند رسول او داناترند. پس گفت: اما افضلِ سرزمين ها بين رُكن و مقام است و اگر كسى چندان عمر كند كه نوح (ع) در قوم خود عمر كرد چنان كه روز را روزه بدارد و شب را در آن مكان به نماز بايستد و آنگاه خدا را بدون ولايت ما ديدار كند اين همه، هيچ سودى براى او نخواهد داشت. يعنى اگر امروز در كنار ديندارى و انجام فرائض، سرباز اين انقلاب نباشيد، هيچ قدمى در سلوك معنوى نمى توانيد برداريد. امروز نقشه شيطان آن است كه روحانيت را متوجه چيزى غير از انقلاب اسلامى و تمدن اسلامى نمايد، تا طلاب علوم دينى به اسم دورى از شيطان و نزديكى به خدا به دنبال فضايى باشند كه حيات دينى خود را به صورت يك نوع حيات دينىِ فردى تعريف كنند و ديانت فردى را به عنوان يك ديندارى كامل تلقى كنند.2
( 1)- من لا يحضره الفقيه، ج 2، ص: 245
(2)-اصغر طاهرزاده،وظيفه و نحوه سلوك طلبه عصرانقلاب اسلامى، ص: 35
( 1)- ر. ك: صحيفه ى امام، ج 21، ص 280.
( 2)- ر. ك: صحيفه ى امام، ج 21، ص 281.
]]>
نکته ي بسيار مهمي که تذکر آن در اينجا ضروري است : طبق روايت نقل شده برخي چنين تصور کرده و اظهار نموده اند که علت غفران و بخشش خداوند متعال تسبيح فاطمه عليهاالسلام است بنابراين گفته اند: «هر کس تسبيح حضرت فاطمه عليهاالسلام را به جاي آورد و در حال تسبيح حضور قلب داشته باشد خداوند متعال گناهان او را مي بخشد».
اين نتيجه گيري از روايت که در برخي کتابهاي مربوط به حضرت فاطمه عليهاالسلام آمده است، نتيجه گيري شتابزده و حاصل غفلت از متن روايت مي باشد، زيرا در روايت آمده است: هر کس خداوند را به تسبيح حضرت فاطمه عليهاالسلام ياد کند و سپس استغفار نمايد، خداوند متعال گناهي را که از آن استغفار نموده مي بخشد.
بنابراين بااندک تاملي معلوم مي شود که تسبيح حضرت زهرا عليهاالسلام در قلب و روح انسان ايجاد آمادگي براي توبه و استغفار کرده، و خداوند متعال نيز به دليل استغفار حقيقي شخص، گناه او را بخشيده است، نه آنکه تسبيح، راسا و مستقلا دليل غفران و بخشش گناهان باشد زيرا خداوند متعال براي بخشش گناهان سه شرط اساسي قرار داده که عبارتند از:
1- معصيت و گناه را ترک کنيم
2- بر گناهان گذشته ي خود نادم و پشيمان باشيم
3- عزم خود را جزم کنيم که پس از آن، هرگز مرتکب آن گناه نشويم. حال اگر آن گناه حق انساني را از بين برده باشد، شرط چهارمي نيز وجود دارد و آن اينکه:
4- حق او به وي بازگردانده شود، و يا از او طلب حلاليت و گذشت نماييم.
1-ثواب الاعمال و عقاب الاعمال ، ابن بابویه ،ص 163
لوامع صاحبقرانى مشهور به شرح فقيه / ج1 / ص : 77
]]>تفسير نمونه، ج10، ص: 277
]]>ابن بابويه، محمد بن على، معاني الأخبار / ترجمه محمدى - تهران، چاپ: دوم، 1377ش.ص242-244
]]>حسين آمد و عشق را آبرو بخشيد و عباس با دستان بريده و لبان خشکيده با مشکي زخمي عشق را سيراب کرد تا حرف و حديثي باقي نماند؛ زينب عشق را تداوم بخشيد و آن را در گستره زمين و آسمان منتشر کرد تا از آن پس تمام عاشقان وامدار حماسه عاشورا باشند.
کربلا قبله الهام عاشقان شد و عاشورا ميعادگاهي براي آنان که مي خواهند نماز عشق را در محرابي به بلنداي تاريخ بپا دارند.
از آن روز زندگي معنا يافت که حسين (ع) بر کتيبه دل ها نقش بست و عاشورا- اين راز نهفته- مضمون تمام ناگفته ها شد.
غلامرضا محمدپور
بر آن که به پاس مقدم او برپاست***این جشن سرور و بزم شادی صلوات
امروز به دل سرور و شادی دارم ***امید بر آن امام هادی دارم
شادم که به ذکر صلواتم به نقی*** لبیک اجابت از منادی دارم
حامد اصفهانی
]]>باید که شناخت قدرشان در همه حال باید که فرستاد برایشان صلوات
]]>
بر محضرشان فرست از ما صلوات باشد که گناه ما شود بخشیده
]]>پس كسى كه منكر خلقت فعلى بهشت و جهنم شود، پيامبر و ما را تكذيب كرده است و در ذيل ولايت ما نيست و براى هميشه در آتش است. خداوند در آيه ى 44 سوره ى الرّحمن مى فرمايد: اين است جهنمى كه گناهكاران انكار مى كردند و هم اكنون گناهكاران بين آن جهنم و آبجوشان در حال طواف اند.قال الله (عزّوجلّ): هذِهِ جَهَنَّمُ الَّتي يُكَذِّبُ بِهَاالْمُجْرِمُونَ يَطُوفُونَ بَيْنَها وَ بَيْنَ حَميمٍ انٍ»
اينكه حضرت مى فرمايند كسى كه منكر باشد هم اكنون بهشت و جهنم خلق شده اند، از ما نيست يعنى از معارفى كه آنها دارند غافل است. چون تأكيد دارند همه ى حقايق هم اكنون هست، شما به جهت حجابى كه داريد نمى بينيد.
]]>
و نيز فرمود: هر گاه مؤمنى را خاموش، و آرام ديديد، به او نزديك شويد، زيرا حكمت را به شما مى آموزد.(إذا رأيتم المؤمن صموتا وقورا فادنوا منه فانّه يلقّى الحكمة.)
ارزش تو را به كار برد زبانت مى سنجند، و با زبانت گاهى، خود را به عنوان شخص پستى با شخص بهتر جابجا مى كنى، زيرا تو اگر عوض حرف زدن بينديشى، چه بسا كه نسيمى از نسيم هاى رحمت الهى بهنگام انديشه- به جان تو بوزد، كه چقدر پاداش زياد بهمراه دارد! و اگر تو تهليل و تسبيح، تحميد و ذكرخدا را بگويى، براى تو بهتر خواهد بود. بسا كلمه اى كه باعث بناى كاخى در بهشت شود. و آن كه قادر بر دست آوردن گنجى از گنج هاست در عوض كلوخ بى سودى را برداشته است، چه زيانكارى كه زيانش آشكار است!
منبع :مجموعه ورام، آداب و اخلاق در اسلام / ترجمه تنبيه الخواطر ؛ ص208
اذان هنگام تولد برای نمازی است که هنگام مرگ می خوانند، چقدر کوتاهست این زندگی به فاصله اذان تا نماز،
به خیلی چیزا باید فکر کرد و عمیق شد ، قدر با هم بودن را بدانیم.
]]>